Ditt ärende är sparat

Återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle via Min sida eller starta e-tjänsten på nytt.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Så behandlar vi dina personuppgifter

Personuppgifter som behandlas

  • Person-/samordningsnummer
  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Fastighetsbeteckning

Ändamålet med behandlingen
Personuppgifterna behandlas för att handlägga, debitera och besluta om bygglov och andra åtgärder. 

Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift som är ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. Artikel 6.1e, Dataskyddsförordningen (GDPR)

Lagringstid
Bevarande.

Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400).

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

Om du vill komma i kontakt med kommunens dataskyddsombud kan du mejla till:
dataskyddsombud@sunne.se

Lämna klagomål på personuppgiftsbehandling
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

  • Sunne kommun: Synpunkter och klagomål - lämna
  • IMY: Lämna ett klagomål enligt GDPR

Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen

Bygglov och andra åtgärder - ansöka

Information om ansökan om bygglov och andra åtgärder

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka eller anmäla följande ärenden:

  • Bygga nytt
  • Bygga till
  • Bygga ny attefallsbyggnad
  • Attefallsåtgärder
  • Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
  • Ändring av eller i befintlig byggnad
  • Eldstad
  • Rivning
  • Marklov
  • Förhandsbesked
  • Skyltar
  • Mur och plank

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggning av ditt ärende. Företag, föreningar och organisationer behöver ange fakturamottagare och referens.

Fastighetsbeteckning

Du behöver ange fastighetsbeteckning eller adress för den fastighet som du ansöker om bygglov eller andra åtgärder för.

Inloggning med e-legitimation

Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med din personliga e-legitimation för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Din ansökan eller anmälan registreras hos oss och fördelas till en handläggare. Du kan följa ditt ärende via Mina byggärenden och efter avslutad handläggning skickar vi ditt beslut via e-post.

Under handläggningstiden kan vi även komma att kontakta dig via angiven e-post.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@sunne.se
Telefon: +46(0)565-160 00

Besök oss

Kvarngatan 4
686 30 Sunne

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse