Information om ansökan om bygglov och andra åtgärder
Här kan du som privatperson eller företagare ansöka eller anmäla följande ärenden:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- Eldstad
- Rivning
- Marklov
- Förhandsbesked
- Skyltar
- Mur och plank
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av ditt ärende. Företag, föreningar och organisationer behöver ange fakturamottagare och referens.
Fastighetsbeteckning
Du behöver ange fastighetsbeteckning eller adress för den fastighet som du ansöker om bygglov eller andra åtgärder för.
Inloggning med e-legitimation
Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med din personliga e-legitimation för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Din ansökan eller anmälan registreras hos oss och fördelas till en handläggare. Du kan följa ditt ärende via Mina byggärenden och efter avslutad handläggning skickar vi ditt beslut via e-post.
Under handläggningstiden kan vi även komma att kontakta dig via angiven e-post.