Ditt ärende är sparat

Återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle via Min sida eller starta e-tjänsten på nytt.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Så behandlar vi dina personuppgifter

Personuppgifter som behandlas

  • Person-/samordningsnummer
  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer

Ändamålet med behandlingen
Personuppgifterna behandlas för att handlägga och besluta om fri avlastning för anhöriga.

Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Artikel 6.1e, Dataskyddsförordningen (GDPR)

Lagringstid
Gallring sker 10 år efter avslutad akt.

Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400).

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

Om du vill komma i kontakt med kommunens dataskyddsombud kan du mejla till:
dataskyddsombud@sunne.se

Lämna klagomål på personuppgiftsbehandling
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

  • Sunne kommun: Synpunkter och klagomål - lämna
  • IMY: Lämna ett klagomål enligt GDPR

Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen

Fri avlastning för anhöriga - ansöka

Vem kan ansöka om fri avlastning för anhöriga?

Anhöriga över 18 år som är sammanboende och vårdar och stödjer en vuxen närstående kan få kostnadsfri avlastning i hemmet upp till 10 timmar per månad utan biståndsbedömning.

Avlastningen utförs av hemtjänstpersonal i det egna hemmet, veckans alla dagar, dygnets alla timmar.

För att beviljas kostnadsfri avlastning i hemmet ska den närstående inte ha annan beviljad insats av avlösande karaktär som växelvård, dagverksamhet. Om man redan har en annan beviljad insats kan man ansöka om bistånd via e-post eller telefon 0565-163 00 (telefontid 08.00-10.00).

När kan man ansöka om avlastning?

Ansökan om avlastning måste ske minst en vecka innan avlastningen ska utföras. 

Inloggning med e-legitimation

Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.

Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post eller telefon 0565-163 00 (telefontid 08.00-10.00).

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@sunne.se
Telefon: +46(0)565-160 00

Besök oss

Kvarngatan 4
686 30 Sunne

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse