Ansöka om fondmedel
Sunne kommun delar ut medel från flera fonder (se Fondbeskrivning), enligt givarens önskemål och fondens stadgar.
Det är möjligt att bifoga bilagor som styrker behovet av fondmedel i ansökan, till exempel:
- Inkomstdeklarationen från Skatteverket. Logga in på https://www.skatteverket.se/privat/deklaration och ladda ned som pdf-fil.
- Kostnadsförslag från till exempel optiker och/eller tandläkare vid ansökan om glasögon och/eller tandvård
- Intyg från handläggare på Försäkringskassan, vilket visar att sökande uppbär pågående sjukersättning eller aktivitetsersättning. Som alternativ kan skriftligt beslut på sådan förmån lämnas, om det är högst 1 år
Observera att kopia på förordnande ska bifogas om god man söker fondmedel för sin huvudman.
Vem kan ansöka om fondmedel?
Privatpersoner över 18 år som är folkbokförda i Sunne kommun kan ansöka om fondmedel. Observera att person som äger eller deläger företag, kan inte erhålla fondmedel
När kan man ansöka om fondmedel?
Ansökan om fondmedel delas ut tre gånger om året. Sista ansökningsdag för respektive tillfälle är 31 januari, 31 mars och 30 september.
Besked om beviljad ansökan lämnas cirka 6 veckor efter sista ansökningsdag.
Inloggning med e-legitimation
Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att ansöka via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.
Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om din ansökan är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.