Ansöka om förlängt slamtömningsintervall
Via den här e-tjänsten kan du ansöka om förlängt slamtömningsintervall till vartannat år. Beviljad dispens gäller i fem år. Dispensen ska du söka hos Miljö- och byggenheten. Du kan behöva bifoga handlingar till din ansökan, som du laddar upp digitalt via den här e-tjänsten, eller kompletterar genom att posta dem till oss.
Den här informationen behöver vi för att handlägga din ansökan
- Vad fastigheten har för avloppsanläggning
- Belastning på avloppsanläggningen (hur många personer som använder avloppet samt hur många veckor/år)
- Intyg från tillverkare eller installatör som visar att avloppsanläggningen klarar ett glesare slamtömningsintervall.
Om ansökan inte är komplett
Om ansökan inte är komplett och saknar nödvändiga uppgifter eller bilagor innebär det att handläggningstiden blir förlängd eller att ansökan avvisas/avslås. Vid avslag faktureras den sökande tillsvarande avgiften för ansökan om dispens för förlängt slamtömningsintervall.
Avgift
För prövningen av en ansökan om förlängt slamtömningsintervall debiteras en avgift enligt gällande taxa som är fastställd av kommunfullmäktige.
Inloggning med e-legitimation
Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.
Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.