Ditt ärende är sparat

Återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle via Min sida eller starta e-tjänsten på nytt.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Så behandlar vi dina personuppgifter

Personuppgifter som behandlas

  • Person-/samordningsnummer
  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Hälsa eller sexualliv
  • Värderande uppgifter
  • Uppgifter om sociala förhållanden
  • Information som rör någons privata sfär

Ändamålet med behandlingen
Personuppgifterna används för att handlägga ansökan om ställföreträdare

Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift som är ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. Artikel 6.1e, Dataskyddsförordningen (GDPR)

Lagringstid
Gallring 3 år efter avslutad akt.

Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400).

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

Om du vill komma i kontakt med kommunens dataskyddsombud kan du mejla till:
dataskyddsombud@sunne.se

Lämna klagomål på personuppgiftsbehandling
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

  • Sunne kommun: Synpunkter och klagomål - lämna
  • IMY: Lämna ett klagomål enligt GDPR

Personuppgiftsansvarig
Överförmyndarnämnden

God man eller förvaltare - ansöka

Ansökan

Här kan du själv, eller en nära släkting, göra en ansökan om du har ett behov av god man eller förvaltare.

Behörig att ta emot en ansökan om god man eller förvaltare är tingsrätten. När ansökan har skickats in till oss kommer den därför att skickas vidare till tingsrätten.

En god man eller en förvaltare företräder någon som behöver hjälp med att bevaka till exempel juridiska, ekonomiska och/eller personliga intressen. Det kan till exempel handla om att se till så att räkningar blir betalda, att personen har ett bra boende och att personen får de insatser och bidrag från samhället som hen behöver och har rätt till.

Den som har god man eller förvaltare kallas för huvudman. 

Ansökan eller anmälan?

Behörig att ansöka om god man eller förvaltare är den som ansökan avser, förmyndare, sambo/make/maka samt de närmaste släktingarna.

Övriga gör istället en anmälan till den kommun där personen är folkbokförd. Är personen folkbokförd i Sunne kommun görs denna anmälan via tjänsten Behov av god man eller förvaltare - anmäla.

Inloggning med e-legitimation

Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation.

Om du saknar e-legitimation, svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@sunne.se
Telefon: +46(0)565-160 00

Besök oss

Kvarngatan 4
686 30 Sunne

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse