Beställ hemtjänst vid tillfällig vistelse
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning har enligt socialtjänstlagen rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i annan kommun än bosättningskommunen. För att kunna beställa hemtjänst vid tillfällig vistelse krävs att det finns ett beslut om insatser från bosättningskommunen. Det är biståndshandläggare i bosättningskommunen som skickar beställningen till Sunne kommun genom att använda denna e-tjänst.
För dig som är biståndshandläggare i bosättningskommunen
Tänk på följande vid beställningen:
- För att vi ska hinna behandla beställningen bör den ha inkommit till Sunne kommun senast fyra veckor innan personens ankomstdatum
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger
- Fakturering sker vid vistelsens slut eller månadsvis vid längre vistelse
- Debitering sker utifrån hemkommunens beslutade taxa
- Trygghetslarm debiteras per påbörjad månad enligt taxa
- Personligt förskrivna hjälpmedel ska tas med till vistelseorten
- Utredning och beslut ska bifogas beställningen
Följande punkter ska minst framgå i utredning och beslut:
- Social situation
- Funktionsnedsättning
- Resurser och förmågor
- Hjälpmedelsbehov
- Individuella beslut och dess omfattning
- Målsättning med biståndsbeslutet
Hemsjukvård
Observera att beställningar via denna e-tjänst endast gäller insatser och bistånd inom hemtjänst. Om det finns behov av hemsjukvård kontaktar hemkommunens sjuksköterska vistelsekommunens sjuksköterska genom kommunens växel.
Information om hur vi behandlar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att handlägga ditt ärende. Vi behandlar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den rättsliga grunden myndighetsutövning.
Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter finner du på vår webbplats: sunne.se/gdpr