Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Kontakta oss

Lärande och utbildning
0565-160 00 (växel)

Inackorderingstillägg - ansöka

 

Vem kan ansöka om inackorderingstillägg?

För att beviljas inackorderingstillägg krävs studier på heltid vid en gymnasieskola som drivs av kommun eller region och att den totala restiden mellan hemmet och skolan måste vara minst 2,5 timme/dag. Inackorderingstillägg för studier vid friskolor handläggs av CSN.

Tilläggets storlek beror på avståndet mellan hem och skola och utbetalas under högst nio månader per läsår (sep – maj) till och med vårterminen det år du fyller 20 år.

Avstånd Inackorderingstillägg
0 - 224 km 1783 kr/månad
225 - 1300 km   2350 kr/månad

 

Ansökan

Myndig elev eller vårdnadshavare ska ansöka om inackorderingstillägg i hemkommunen varje nytt läsår. För att få inackorderingstillägg måste ansökan genomföras före det aktuella läsårets slut.

Observera att intyg om påbörjad utbildning ska laddas upp tillsammans med ansökan. Intyget ska innehålla:

  • Skolans namn
  • Kontaktuppgifter till skolan
  • Datum och underskrift av skolans företrädare
  • Namnförtydligande
  • Skolans stämpel 

 

Ändrade förutsättningar

Anmälan om ändrade förutsättningar skall göras via Inackorderingstillägg - anmäla ändrade förutsättningar om:

  • Eleven avbryter studierna
  • Eleven flyttar hem
  • Elevens studieomfattning minskar från hel- till deltid
  • Eleven får resebidrag

Saknar du e-legitimation eller är kontaktperson för barn i någon av Sunne kommuns gymnasieskolor? Använd e-tjänsten Inackorderingstillägg - ansöka (utan e-legitimation).

 

Information om hur vi behandlar dina personuppgifter

De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att handlägga ditt ärende. Vi behandlar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och de rättsliga grunderna myndighetsutövning och rättslig förpliktelse.

Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter finner du på vår webbplats: sunne.se/gdpr

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@sunne.se
Telefon: +46(0)565-160 00

Besök oss

Kvarngatan 4
686 30 Sunne

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse