Anmäla interpellation
Syftet med en interpellation är att väcka debatt i kommunfullmäktige, om man istället är intresserad av att inhämta sakupplysning hänvisas ni till e-tjänsten Fråga till kommunfullmäktige.
En interpellation får ställas till en ordförande i en nämnd, i ett utskott eller i en fullmäktigeberedning.
Interpellationer:
- ska ha ett bestämt innehåll och vara försedda med motivering samt bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för kommunen,
- ska avse ämnen* som hör till fullmäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings handläggning,
*Interpellationer får dock inte vara allmänpolitiskt ställd eller avse ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild.
- bör ges in till kommunkansliet fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den,
I interpellationsdebatten får samtliga ledamöter delta.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet.
Ersättaren som har ställt en interpellation får delta i överläggningen då svaret på interpellationen behandlas oberoende av om ersättaren tjänstgör vid sammanträde eller inte.
Den ledamot som har ställt interpellationen bör få ta del av svaret dagen före den sammanträdesdag, då svaret ska lämnas.
Information om hur vi behandlar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att handlägga ditt ärende. Vi behandlar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den rättsliga grunden allmänt intresse och rättlig förpliktelse.
Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi behandlar dina uppgifter finner du på vår webbplats: www.sunne.se/gdpr
Klicka på "Logga in" för att fortsätta
Om du redan är inloggad klickar du "Nästa".