Beställ hemtjänst vid tillfällig vistelse
Äldre personer och personer med funktionsnedsättning har enligt socialtjänstlagen rätt att få hjälp under sin tillfälliga vistelse i annan kommun än bosättningskommunen. För att kunna beställa hemtjänst vid tillfällig vistelse krävs att det finns ett beslut om insatser från bosättningskommunen. Det är biståndshandläggare i bosättningskommunen som skickar beställningen till Sunne kommun genom att använda denna e-tjänst.
För dig som är biståndshandläggare i bosättningskommunen
Tänk på följande vid beställningen:
- För att vi ska hinna behandla beställningen bör den ha inkommit till Sunne kommun senast fyra veckor innan personens ankomstdatum
- Beställningen måste vara anpassad för de förutsättningar som den tillfälliga bostaden ger
- Fakturering sker vid vistelsens slut eller månadsvis vid längre vistelse
- Debitering sker utifrån hemkommunens beslutade taxa
- Trygghetslarm debiteras per påbörjad månad enligt taxa
- Personligt förskrivna hjälpmedel ska tas med till vistelseorten
- Utredning och beslut ska bifogas beställningen
Följande punkter ska minst framgå i utredning och beslut:
- Social situation
- Funktionsnedsättning
- Resurser och förmågor
- Hjälpmedelsbehov
- Individuella beslut och dess omfattning
- Målsättning med biståndsbeslutet
Hemsjukvård
Observera att beställningar via denna e-tjänst endast gäller insatser och bistånd inom hemtjänst. Om det finns behov av hemsjukvård kontaktar hemkommunens sjuksköterska vistelsekommunens sjuksköterska genom kommunens växel.
Inloggning med e-legitimation
Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.
Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.