Ditt ärende är sparat

Återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle via Min sida eller starta e-tjänsten på nytt.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse
Logga in
  • StartsidaPil
Så behandlar vi dina personuppgifter

Personuppgifter som behandlas

  • Person-/samordningsnummer
  • Namn
  • Adress
  • E-postadress
  • Telefonnummer

Ändamålet med behandlingen
Personuppgifterna används för att handlägga ansökan om inackorderingstillägg.

Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige. Artikel 6.1c, Dataskyddsförordningen (GDPR)

Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift som är ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning. Artikel 6.1e, Dataskyddsförordningen (GDPR)

Lagringstid
2 år.

Övriga upplysningar
Personuppgiftsbehandling i enlighet med bestämmelserna i GDPR (EU 2016/679) hindrar inte utlämnande av allmän handling i enlighet med Offentlighets- och sekretesslagen (SFS 2009:400).

Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

Om du vill komma i kontakt med kommunens dataskyddsombud kan du mejla till:
dataskyddsombud@sunne.se

Lämna klagomål på personuppgiftsbehandling
Om du har klagomål på hanteringen av dina personuppgifter kan du vända dig till kommunen eller Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

  • Sunne kommun: Synpunkter och klagomål - lämna
  • IMY: Lämna ett klagomål enligt GDPR

Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen

Inackorderingstillägg - ansöka

Vem kan ansöka om inackorderingstillägg?

För att beviljas inackorderingstillägg krävs studier på heltid vid en gymnasieskola som drivs av kommun eller region och att den totala restiden mellan hemmet och skolan måste vara minst 2,5 timme/dag. Inackorderingstillägg för studier vid friskolor handläggs av CSN.

Tilläggets storlek beror på avståndet mellan hem och skola och utbetalas under högst nio månader per läsår (sep – maj) till och med vårterminen det år du fyller 20 år.

Avstånd Inackorderingstillägg
0 - 224 km  1960 kr/månad
225 km - 2548 kr/månad

Ansökan

Myndig elev, vårdnadshavare eller kontaktperson ska ansöka om inackorderingstillägg i hemkommunen varje nytt läsår. För att få inackorderingstillägg måste ansökan genomföras före det aktuella läsårets slut.

Observera att intyg om påbörjad utbildning ska laddas upp tillsammans med ansökan. Intyget ska innehålla:

  • Skolans namn
  • Kontaktuppgifter till skolan
  • Datum och underskrift av skolans företrädare
  • Namnförtydligande
  • Skolans stämpel 

Ändrade förutsättningar

Anmälan om ändrade förutsättningar skall göras via Inackorderingstillägg, ändrade förutsättningar - anmäla om:

  • Eleven avbryter studierna
  • Eleven flyttar hem
  • Elevens studieomfattning minskar från hel- till deltid
  • Eleven får resebidrag

Inloggning med e-legitimation

Inloggning i tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.

Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om din ansökan är du välkommen att kontakta kommunens handläggare via e-post.

Logga in

Kontakta oss

E-post: kommun@sunne.se
Telefon: +46(0)565-160 00

Besök oss

Kvarngatan 4
686 30 Sunne

Snabblänkar

  • Behandling av personuppgifter
  • Felanmäla e-tjänst
  • Startsida e-tjänster
  • Tillgänglighetsredogörelse