Anmäla fråga
För att hämta in upplysningar får ledamöterna ställa frågor till en ordförande i en nämnd, i ett utskott eller i en fullmäktigeberedning.
Frågor
- ska ha ett bestämt innehåll och får vara försedd med en kort inledande förklaring,
- ska avse ämnen* som hör till fullmäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings handläggning,
*Frågan får dock inte vara allmänpolitiskt ställd eller avse ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild.
- ska lämnas in till kommunkansliet senast kl 12.00 sista arbetsdagen före det sammanträde där ledamoten vill ställa frågan,
- bör besvaras under det sammanträde vid vilket den har ställts.
Bara den som ställer frågan och den som svarar får delta i överläggningen.
En ersättare får lämna in en fråga under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet.
Ersättaren som har ställt en fråga får delta i överläggningen då svaret på frågan behandlas oberoende av om ersättaren tjänstgör vid sammanträdet eller inte.
Inloggning med e-legitimation
Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.
Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunkansliet via e-post eller telefon 0565-168 05.