Anmäla interpellation
Syftet med en interpellation är att väcka debatt i kommunfullmäktige, om man istället är intresserad av att inhämta sakupplysning hänvisas ni till e-tjänsten Fråga till kommunfullmäktige.
En interpellation får ställas till en ordförande i en nämnd, i ett utskott eller i en fullmäktigeberedning.
Interpellationer:
- ska ha ett bestämt innehåll och vara försedda med motivering samt bör endast ställas i angelägenheter av större intresse för kommunen,
- ska avse ämnen* som hör till fullmäktiges, en nämnds eller en fullmäktigeberednings handläggning,
*Interpellationer får dock inte vara allmänpolitiskt ställd eller avse ärenden som rör myndighetsutövning mot någon enskild.
- bör ges in till kommunkansliet fem dagar före det sammanträde vid vilket ledamoten avser att ställa den,
I interpellationsdebatten får samtliga ledamöter delta.
En ersättare får lämna in en interpellation under ett sammanträde, om ersättaren tjänstgör som ledamot vid sammanträdet.
Ersättaren som har ställt en interpellation får delta i överläggningen då svaret på interpellationen behandlas oberoende av om ersättaren tjänstgör vid sammanträde eller inte.
Den ledamot som har ställt interpellationen bör få ta del av svaret dagen före den sammanträdesdag, då svaret ska lämnas.
Inloggning med e-legitimation
Inloggning i e-tjänsten sker med e-legitimation. Om du saknar e-legitimation är du välkommen att besöka Servicepunkten (Sunne bibliotek) för att använda e-tjänsten via ombud. Tänk på att ta med giltig id-handling för att styrka din identitet.
Saknar du svenskt personnummer eller har frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta kommunkansliet via e-post eller telefon 0565-168 05.